divendres, 6 de juliol de 2012

Cloenda del Programa d'Altes Capacitats 2011-2012

El dia 26 de juny, es va realitzar al Matilde Salvador l’acte de cloenda del curs d’altes capacitats. En ell es va convidar a 26 professors i 133 alumnes participants en el curs , així com a les seues famílies per tal de fer un reconeixement a la seua  tasca. 
Vaig ser jo mateixa la que vaig tindre el gust de presentar l’acte, i no vaig renunciar a tindre la oportunitat de dir algunes paraules primer que res donar la enhorabona al alumnes, pel seu esforç i dedicació que han tingut al llarg de tot el curs. En segon lloc, als pares, per que, d’alguna manera, han contribuït  a que açò fora possible. Finalment, també vaig voler donar les gràcies, i a la vegada felicitar a tots els professors que s’han implicat en el projecte, perquè “pese” als temps que corren han apostat per treballar casi sempre fora d’ hores, per aconseguir qualitat d’ensenyament.
És el tercer curs que duem a terme aquest programa al Matilde Salvador, per la qual cosa potser hi hagen encara algunes llacunes en ell, però el que sí és cert, que d’alguna manera hem aconseguir oferir a tot l'alumnat del centre la possibilitat de poder desenvolupar el seu màxim potencial, les seues capacitats, i així d'questa manera obtenir el més alt nivell de formació, que a la llarga podrà revertir en un benefici social. Açò pues, seria l'objectiu d'aquest projecte.
Aquest projecte és un tant ambiciós però tan sols plantejant-nos aquest tipus de reptes, podrem arribar a aconseguir l’excel·lència educativa.
Posteriorment Jose Antonio Colinas ens va  explicar algunes de les activitats realitzades a través del blog “el quadern de Sisif”. 
Desprès vam fer menció del premis mes destacats dels alumnes d’altes capacitats, i posteriorment reconeixerem a tots els alumnes participants en AC.
I per finalitzar va tancar l’acte el director del centre En Felip Beltrán Bellmunt.
Ah, i per acabar vam tindre un xicotet refrigeri a la cantina la qual cosa  va afegir riquesa  a l’acte.
Per això amb aquest article, amb bon sabor de boca, realitzem la cloenda del blog fins el pròxim curs.
Que passeu un molt bon estiu!!!!!!
Inma Bielsa Franch (Cap d'estudis)


PREMIS MÉS DESTACATS DELS ALUMNES D’ALTES CAPACITATS CURS 2011-2012
- "Compitalia Modalitat Pausanias": Text periodístic de tema clàsic Greco-llatí
Àmbit autonòmic
1r premi: Victor Ros
- "Compitalia Modalitat Talia": Teatre de tema clàssic.
Àmbit autonómic
3r premi: Grup de teatre del centre DURALEXSEDLEX
- 2n premi provincial de l’associació de professors de Francés: "Conte de Noel"
Alba Sales Chillida
- "Centauros de Oro": àmbit Nacional. Per alumnes que usen les noves tecnologies per a la difusió del món classic:
Alumnes de 1r de Batxillerat de llatí pel seu blog Alea iacta est.
- "Premi Coca-Cola": Premi provincial de relato breve
Y finalista a nivell nacional
Elena de Lamo
- A nivell de centre: "Concurso Hispanoamericano de Ortografía":
Ravdan Ion
Clara Pitarch
- "Juvenes Traslatores" a nivell de centre en Francès Flavia Zbircea i en Anglès Ravdan Ion


dimecres, 4 de juliol de 2012

Projecte Altes Capacitats 2011-2012: IMMUNOLOGIA


Estudiants de 4t d’ESO i de 2n de Batxillerat Científic van assistir, el 30 d’abril de 2012, al taller d’Immunologia del Programa d’Altes Capacitats. Les activitats previstes per la professora Inmaculada Bielsa i els seus alumnes del CFGM de Farmàcia i Parafarmàcia (Diürn) van consistir a una presentació en Power-Point sobre els grups sanguinis i les seues compatibilitats i una pràctica de determinació dels grups sanguinis pels propis participants.
Després de la primera part teòrica, els alumnes d’ESO i Batxillerat van començar l’experiència marcant els indicadors “A”, “B”, “Rh” i “Control” sobre els cercles de les targetes RPR (unes cartolines on es fa la prova del grup sanguini). Aquesta acció serveix per a, posteriorment, col.locar als cercles citats una gota dels reactius amb els anticossos “anti-A”, “anti-B” i “anti-Rh”.
Quan es diposita una gota de sang sobre cadascun dels reactius i es mou suament la targeta per a mesclar tots dos líquids, allà on interactuen els glòbuls rojos i els anticossos apareixeran uns grumolls: s’haurà produït la reacció d’aglutinació. Els alumnes participants, animats pels seus companys monitors de Farmàcia, van aportar la sang per a la prova (no sense certes vacil.lacions davant l’agulla) i, després de la mescla, van observar el resultat en les seues cartolines.
Depenent de en quin cercle es produïa l’aglutinació van poder determinar el seu grup sanguini: A, B, AB o O segons si hi havia grumolls al cercle marcat amb “A”, amb “B”, en tots dos o en ningú. I el Rh seria positiu (+) o negatiu (-) si passava el mateix (o no) al cercle del reactiu “anti-Rh”.
Com que no va haver-hi ferides inciso-contuses, ni desmais per hipotensió aguda ni cap hemorràgia greu ens vam donar, professors i alumnes, per molt satisfets i aquests últims amb una idea molt més clara del nostre cos.

Manuel J. Vivó (cap del Departament de Biologia i Geologia)

Projecte Altes Capacitats 2011-2012: MICROBIOLOGIA


Per a aquest curs 2011-2012, el Projecte d’Altes Capacitats del nostre centre ha oferit l’oportunitat a un grup d’alumnes de 1r de Batxillerat Científic de participar en l’activitat “Observación de bacterias mediante tinciones y Siembras de microorganismos” el dia 8 de febrer. Les professores Cristina Marco i Amalia Valiente, del Departament de Sanitària, i alumnat del CFGS de Laboratori de Diagnòstic Clínic van preparar una sèrie d’activitats molt interessants sobre el món dels microorganismes.
Els batxillers es van dividir en grups. Uns van començar el treball amb l’esterilització de les anses de platí per a procedir a l’extensió i fixació de la mostra bacteriana sobre el portaobjectes. Mentrestant, altres utilitzaven aquestes anses per a practicar la tècnica de sembra de microorganismes per estria en medi sòlid. Posteriorment, els primers van utilitzar la tinció simple, amb els colorants blau de metilé i safranina, per poder diferenciar els cocs i bacils de la mostra. I els seus companys van acabar la seua tasca amb la sembra definitiva en les plaques de Petri per a incubar-les a les estufes de cultiu durant 24 h.
Tots dos grups van realitzar les dues activitats i els seus components van gaudir, al termini de la sessió, de l’observació dels microorganismes al microscopi òptic. Al dia següent, van recollir les plaques incubades amb magnifiques colònies del bacteri Escherichia coli.
Aquestes operacions van reforçar els seus coneixements teòrics sobre Microbiologia, introduir-los en tècniques experimentals d’alt nivell i, al mateix temps, permetre’ls passar una vesprada d’agradable aprenentatge.

Manuel J. Vivó (cap del Departament de Biologia i Geologia)