divendres, 15 de juliol de 2011

CLOENDA DEL PROGRAMA D’ALTES CAPACITATS DEL CURS 2010 - 2011

En una remodelada sala d’usos múltiples, va tindre lloc la clausura del darrer projecte. L’acte va tindre que fer-se en dos sessions diferents degut a l’elevat nombre de convidats.
Ja és el segon any que dintre del Programa d’Atenció a la Diversitat, l’Institut integra el Programa d'Altes capacitats i Enriquiment Curricular per a l'alumnat excel·lent per notes, motivació i suport familiar. Es tracta de xics i xiques que habitualment destaquen en una o diverses matèries del currículum, als quals s'oferix una atenció específica del professorat voluntari que estimula el seu desenvolupament i el seu bagatge cultural. Es proposen activitats variades, participació en programes específics i es exercicis a través de l'aula virtual. Que podeu veure en aquest mateix Blog.
Amb l'assistència dels alumnes, pares, mares i professorat va tenir lloc en l'Institut la clausura del Programa. En l’acte es van repassar les activitats efectuades, es va felicitar als participants (als quals va obsequiar amb un record personalitzat) i es va animar a tots per al pròxim any.
Enhorabona a tots i totes. Fins el proper curs!

dijous, 14 de juliol de 2011

Nova activitat sobre Hematologia

Dins del Projecte d’Altes Capacitats ofertat per l’IES Matilde Salvador de Castelló durant el curs 2010-2011, un grup d’alumnes de 4t d’ESO va participar el passat 14 de febrer en un intens conjunt d’activitats pràctiques relatives a la sang: “Visualització i diferenciació de cèl.lules sanguínies”, sota la direcció de les professores Rosa Arnau i Inmaculada Bielsa, del Departament de Sanitària, i amb l’eficient col.laboració d’alumnat del CFGS de Laboratori de Diagnòstic Clínic.

Després d’una visió teórica sobre les característiques físico-químiques i biològiques d’aquest fluid vital, els alumnes participants, tot seguint les instruccions i consells dels seus companys monitors, van aprofundir en el món de l’Hematologia.
En principi van treballar la técnica de l’extensió de sang sobre el portaobjectes. En primer lloc, amb mostres de sang proporcionades pel Laboratori; però, posteriorment, alguns dels xics i xiques van oferir amb decisió i valentia la seua propia sang per a aquesta tasca. I després d’uns quants intents tots van aconseguir finalment frotis adequats per al següent pas.
Aquest consistia a tenyir la preparació amb la tècnica del Panòptic ràpid. En passar el porta successivament durant 5 s per tres colorants (triarilmetà, xanté i tiazina), les cèl.lules sanguínies els absorbeixen diferencialment. Després de rentar i assecar la tinció, eritròcits, leucòcits i plaquetes es fan perfectament visibles al microscopi.
Per últim, els ja quasi experts auxiliars en Hematologia de 4t d’ESO van gaudir de la visió als microscopis òptics de les seues preparacions. Amb l’ajuda del dossier de la pràctica, els alumnes van poder identificar amb èxit eritròcits, neutròfils, eosinòfils, monòcits, limfòcits i plaquetes.
Així doncs, una vesprada profitosa i veritablement amena.
Si voleu veure la presentació de fotografies completa fue click ací.

Manuel J. Vivó, Cap de Departament de Biologia i Geologia

dimarts, 12 de juliol de 2011

UNA ALUMNA DE L'IES ALS CAMPUS CIENTÍFICOS DE VERANO



Nancy Soare de 4t d’ESO està participant en el Campus Científic de Montegancedo en Madrid .Els Campus Científics d’Estiu es desenvolupen durant el mes de juliol de forma simultània en laboratoris y departaments de diferents universitats espanyoles dependents de la "Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología y el Ministerio de Educación" amb el recolzament de l' Obra Social “la Caixa”
La participació, ofertada a tota Espanya és per a 600 estudiants d’ESO, seleccionats a través de tindre un excel·lent expedient i haver superat un dur examen.
Concretament, Nancy està treballant en els cursos següents: “Aerodinámica experimental. Ensayos en túnel”, y “El joven biotecnólogo de plantas ayuda al desarrollo de la agricultura y alimentación del siglo XXI”.
Des del nostre Programa ens alegrem molt per ella i li desitgem que la seua estada al Campus siga molt profitosa!
Santiago Fabregat, coordinador del Programa

divendres, 1 de juliol de 2011

Una wiki a l'aula de PQPI

Encara que ja hem acabat el curs i tancat per enguany el nostre programa, encara ens venen arribant notícies sobres les activitats desenvolupades, que us anirem oferint:

MANUAL PER A LA CREACIÓ I MANTENIMENT D’UNA WIKI D’AULA
Al 2n de PQPI al IES Matilde Salvador de Castelló, com altres grups al nostre centre, hem creat enguany una wiki d’aula, a la que esteu tots convidats:
La professora de l’àmbit de Comunicació, Carme Carceller, va ser qui va tindre la idea i li ha donat l’impuls principal a la wiki.
I el nostre “informàtic particular”, l’alumne Ionut Triscau, se va encarregar des del principi, de les tasques d’administració i configuració de la wiki. Ionut és prou entés en informàtica i sempre està disponible per tractar de solucionar qualsevol problema que tinguem els professors o els seus companys de classe amb l’ordinador.
És per açò, que els professors li vam proposar a Ionut participar en el programa d’excel.lència. Ha sigut una manera de reconeixement de les tasques de “tècnic informàtic” que ha realitzat l’alumne a l’aula, durant el curs. I, a més, li hem encarregat l’elaboració d’un breu manual per a la creació i manteniment d’una wiki d’aula. Al manual s’expliquen els passos que cal seguir per crear una wiki, així com algunes de les principals tasques d’edició de les diferents pàgines de la wiki i del menú de navegació.
Pensem que aquest breu manual pot ser d’utilitat. En l’actualitat se’ns recomana la utilització de les noves tecnologies a l’aula. Entre altres motius, sabem que és una forma de que els alumnes estiguen més motivats pel que fan a classe. Però, pel que fa als professors, de vegades ens pot costar un poc adaptar-nos, com a qualsevol novetat. A tots aquells professors que heu pensat en crear una wiki a l’aula amb els vostres alumnes i topeu amb la dificultat de que no sabeu com fer-ho, esperem que el manual vos puga ser de ajuda.

Cristina Miralles Torres
Professora de l’Àrea Tecnològica I