dilluns, 30 d’abril de 2012

El aprendizaje en Ingeniería Mecánica: Simulaciones Didácticas


Des del departament d'Edificació i Obra Civil el professor José Antonio Colinas ens informa sobre la següent activitat:
Los alumnos de Bachiller científico técnologico que el próximo curso formaran parte de Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), pasan a ser el centro del sistema, teniendo en cuenta el esfuerzo que necesitan para superar las materias, y no sólo las horas de clase a las que debe asistir. Esto supone un cambio de filosofía de los estudios dando más importancia a las herramientas de aprendizaje. El transmitir contenidos educativos con el ordenador pierde importancia y la adquiere el ser capaz de hacer cosas con el ordenador; es decir, utilizarlo como una herramienta de trabajo.
Debido a estos cambios en el sistema educativo universitario, se reduce el número de horas de clase, pasando a tener una mayor importancia el trabajo del alumno. Por ello desde el programa de Excelencia del IES Matilde Salvador, se pretende dotar al alumno de un mayor número de herramientas, para su adaptación a este nuevo sistema y facilitar el trabajo que deberá realizar.
Uno de los resultados de aprendizaje de las asignaturas de Grado en Ingenerias está relacionado con el desarrollo de modelos para simular el comportamiento mecánico de sistemas en equilibrio o en movimiento. Todo modelo incluye simplificaciones de la realidad que permitan su manejo con modelos matemáticos sencillos. Durante las prácticas el alumno encontrará la necesidad de a pasar de la realidad a un modelo simplificado, y aplicará sobre dichos modelos simplificados los métodos de análisis que se estudian en la asignatura.

Cabe destacar que el trabajo experimental y el manejo de equipos de laboratorio o de sensores de medición en el campo mecánico es un ámbito profesional importante para los ingenieros, tanto para aquellos que trabajan en investigación y deben usar estos equipos, como en las empresas. 
El desarrollo de los programas de simulación en ingeniería ha sido clave para el avance y despegue de áreas como el análisis y el diseño mecánico. Problemas que, hasta hace una década, sólo podían resolverse mediante la experimentación con prototipos, ahora se pueden resolver con ayuda de modelos gráficos generados por ordenador, que esquematizan el funcionamiento de un sistema mecánico. Por lo tanto, es imprescindible para un ingeniero saber utilizar este tipo de herramientas, necesarias en su futuro desempeño profesional.Los sistemas de simulación combinan las capacidades de los ordenadores y de las personas, consiguiendo una potente herramienta que permite disminuir el tiempo y el coste de los proyectos. Interactuar con el modelo también facilita la comprensión de materias específicas de ingeniería, como es la mecánica.
Las principales ventajas de un sistema de simulación son: 
Resolución de problemas mecánicos de una manera gráfica e intuitiva. Esto supone una ayuda para la comprensión de los mismos.
Mejoras del diseño inicial, detección y/o corrección de errores en poco tiempo, y previas a la construcción o fabricación del modelo real.  
Las propiedades de los cuerpos que componen el sistema pueden medirse y modificarse.
Permite observar el comportamiento del sistema a lo largo de la ejecución de la simulación, de manera similar a como se realizaría con un sistema real. 
Permite el intercambio sencillo de datos con otras aplicaciones.
Finalmente, es importante destacar que no basta con saber utilizar el software, sino que es necesario comprender las teorías que subyacen al cálculo y la simulación. Esto significa que el usuario debe disponer de los conocimientos necesarios para saber interpretar y juzgar los resultados que se derivan de las simulaciones. 
Se utiliza el programa Working Model 2D, herramienta de simulación para el análisis de estructuras y mecanismos. Con esta aplicación es posible diseñar y analizar todo tipo de sistemas mecánicos, lo que permitirá al alumnado utilizarlo para resolver los ejercicios propuestos en clase. 


dissabte, 21 d’abril de 2012

Diccionari per a ociosos de 2nBACT: M, morir (la mort)

Una altra mostra del Diccionari per a ociosos de 2BACT:

Morir, segons el “Diccionari de la llengua catalana”: “cessar de viure”, ja ens agradaria a tots que fos així de senzill, la mort és molt més que simplement deixar de viure, o no? Potser n’estem fent un gra massa i forma part del cicle biològic de les coses: nàixer, viure i morir, i ja està. Però l’ésser humà és diferent a les “coses”, estem plens de sentiments, tenim vincles molt forts amb la gent que ens envolta (familiars, amics, companys de feina…) i que aquestes persones morin ens causa una buidor, una tristesa i una depressió fortíssimes.
Diuen que la mort et pot arribar en qualsevol moment, al girar un cantó et cau una maceta al cap i “adiós muy buenas”. És per açò que cal viure la vida sempre amb il·lusió i intentant sempre quedar-se amb allò positiu i ser feliços, si la vida són dos dies han de ser dos dies memorables, d’emocions fortes i d’activitat contínua.
Es horripilant imaginar-se la mort d’algú pròxim a tu, però alhora motivador, ja que encara es troba entre nosaltres i cal gaudir d’eixe vincle tant com es puga, per a fer els moments més difícils menys dolorosos i els més alegres èpics.
Però hi ha un altre nivell en tenir present la mort, i és que cal acceptar-la. I és que les coses són com són, com diu el meu professor de filosofia actual: “ la vida és dura i cabrona” i ens pot colpejar per on menys ens ho esperem, no obstant, la vertadera plenitud com a persona s’aconsegueix superant aquestes barreres o obstacles que la vida mateixa ens proporciona, hem de seguir actuant seguint els nostres principis a pesar de la mort.
Una altra cosa que ens preocupa és què passa quan estem morts, hi ha alguna cosa més enllà de la mort? Pujarem al cel o pararem a l’infern? Com se sent algú quan no és res? Què érem abans de nàixer? I de preguntes com aquestes infinites i totes sense resposta. I mai ho sabrem, ja que no es pot estar viu i mort al mateix temps. No obstant, així és la vida, aquesta conté la mort i la mort la conté a ella, és més, l'únic element indispensable per a la vida és la pròpia mort. És inevitable.
Cal saber gaudir, doncs, tant dels moments bons com dels roïns, ja que està plena d’experiències fantàstiques, la mort, en canvi, no té importància, ja que ningú pot sentir el temps que no ha passat, que no li pertany, ni pot percebre l’espai que no ha ocupat.
Enric Cuevas Ferrando

Diccionari per a ociosos de 2nBACT: S, soledat

La professora de valencià Carme Carceller ens envia un avanç del treball que està portant a terme amb alumnat de 2n de batxillerat: 
Després d'estudiar la prosa de Joan Fuster, en 2n Bact hem repartit un abecedari i cadascú ha escrit una reflexió personal sobre una paraula qe començara per la lletra que li havia tocat. El resultat ha estat el nostre Diccionari per a ociosos de 2nBACT i ací teniu una mostra del que hem estat fent abans de publicar-lo:
"La soledat és roïna, la soledat és debilitat i pertany a aquells amb problemes. Així és el nostre món, un on tothom fuig de la soledat i així, la soledat es queda sola. Tres-cents amics en tuenti, cinc-cents en Facebook, desenes de contactes a una trucada de telèfon... són amics de plàstic, amics de pantalla, amics de teclat i ratolí. I quan un tall d'electricitat t'agafa per sorpresa? La soledat. Sí, vivim en un món hiper-mega-ultra-conectat, però això sí, amb la fragilitat d'un cable de fibra òptica.
La gent ja no té amics, col·lecciona amics. Fes-te amb tots, cen-cinquanta o més! Em sorprén l'afectivitat amb què un complet desconegut ompli el teu perfil de missatges agradables quan arriba el dia del teu natalici, però no ens enganyem : Aquell extrany només vol una felicitació equivalent quan ell siga qui complixca anys, i així demostrar-li al món que ell no està sól i no te problemes. Perque la soledat és roïna.
I enmig d'aquesta confusió jo dic : Relaxem-nos. Deixem de banda l'ordinador i el Iphone. Prenem-nos una cervesa amb quatre amics de debó. I acceptem-ho, no hem de demostrar res a ningú, i si per ser diferent et quedes sol descobriràs que la soledat és bona, la soledat ens dona fortalesa, ens ajuda a comprendre-mos a nosaltres mateixos i pertany a aquells que sabem valorar-la."
Rubén Tarín Alegre

dimecres, 18 d’abril de 2012

El País de PQPI2


La professora de valencià Carme Carceller ens envia informació sobre una de les activitats que desenvolupa amb l'alumnat de 2n de PQPI:

Enguany, els nostres alumnes de segon curs de PQPI han participat en el concurs "El país de los estudiantes", que proposa el periòdic EL PAIS. Es tracta d'elaborar un periòdic virtual, amb portada, seccions de societat, medi ambient, esports, el nostre entorn i tema lliure.
Han redactat en castellà i en valencià, notícies, reportatges, una estrevista i espots publicitaris; i com en el curs anterior, encara que no guanyàrem cap premi,  l'experiència ha sigut molt positiva.
Podeu entrar en aquest enllaç per llegir el MATISAL del curs 2010-2011; i en quant es publiquen els periòdics d'aquest curs ja introduirem l'enllaç del actual  MATISAL 2.0
Els nostres periodistes:

dimarts, 17 d’abril de 2012

Alba Sales, 2º Premio en Lengua Francesa!


La Asociación de Profesores de Francés de la provincia de Castellón ha celebrado la primera edición del Concurso en Lengua Francesa, cuyo tema ha sido las fiestas y tradiciones navideñas. Todo el alumnado de Francés de Primaria, Secundaria, Bachillerato y Universidad podía participar en esta iniciativa. En la modalidad de Primaria y Secundaria, el alumnado debía crear una tarjeta de Navidad. Para el alumnado de Bachillerato y Universidad, el trabajo consistía en escribir un cuento de Navidad, al estilo de Charles Dickens. Nuestro centro, el instituto Matilde Salvador, ha conseguido el segundo premio gracias al cuento escrito por la alumna de 1º Bachillerato, Alba Sales Chillida.
Nuestra enhorabuena para ella y nuestro reconocimiento a la Asociación de Profesores de Francés de la provincia de Castellón por promocionar el aprendizaje del francés en los distintos niveles educativos, por su labor en pro de una lengua  “vecina”, tan próxima a nosotros y, a veces, tan olvidada.
Desde estas líneas animamos a todo el alumnado a iniciarse o profundizar en el conocimiento de esta lengua, a hacer una apuesta cultural para obtener ventajas en todos los ámbitos de su trayectoria vital.

Virginia Guiral Tellado
(Jefa del departamento didáctico de Francés)

Intercanvi Cultural amb el Liceo Corradini (IT)


Un grup del nostre alumnat està participant en un intercanvi linguístic i cultural amb un centre educatiu italià. El passat mes de març van viatjar a Thiene per desenvolupar la primera part del projecte acompanyats per tres professors del centre, Marina Ráfols, Rosa Cabanes i Francesc Mezquita, que ens envia una petita crànica de l'experiència:
"Convivir, comunicarse, compartir, aprender, disfrutar. Fueron verbos bien conjugados en el intercambio que el IES Matilde Salvador de Castellón de la Plana y el Liceo Corradini de Thiene mantuvieron tras la primera toma de contacto que tuvo lugar entre el 15 y el 22 de marzo. 32 alumnos de 1º de bachillerato y 4º de ESO , así como tres profesores se desplazaron hasta esta localidad de la provincia de Vicenza, en el norte de Italia, con el propósito de mejorar habilidades lingüísticas en Italiano, así como prestar ayuda nativa para aumentar el nivel de conocimiento en lengua castellana a los alumnos y profesores italianos. 
A pesar de tratarse de una pequeña localidad, la zona reunía todos los encantos para favorecer el intercambio cultural que desde el primer momento discurrió con toda normalidad y hospitalidad. Los integrantes de la excursión no solo intercambiaron lazos con las familias de acogida, también conocieron el rico patrimonio que atesora la zona de la “Grappa”, cercana a Venecia, Padova y la citada Vicenza. Además, los alumnos participaron en otras actividades lúdico-lingüísticas, así como  tuvieron un conocimiento pleno de la ciudad de Thiene y sus alrededores, como la medieval Marostica, a escasos kilometros de Thiene. 
Cabe destacar que el intercambio deja huella en muchos sentidos, no solamente aquellos de caracter lingüístico. Los alumnos aprenden a entender una realidad diversa, a compartir ideas, a desenvolverse en un medio que no es común, a adaptarse, así como la ampliación de su recorrido cultural. Se trata de competencias que difícilmente se pueden aprender de otra forma, que son imprescindibles para el desarrollo de una personalidad responsable y democrática. Por otra parte, también constituye una buena dosis de formación para los profesores, quienes amplian sus conocimentos a partir de las experiencias compartidas con sus homólogos italianos. Sin ir más lejos una de las actividades que propusieron llevó a un profesor de historia hasta las defensas italianas de la primera Guerra Mundial en el sacro monte Grappa donde perecieron miles de italianos.  Después de esta primer intercambio, esta prevista para mediados de mayo la segunda toma de contacto donde las familias castelllonenses y el IES Matilde Salvador devolveran la formidable hospitalidad italiana."                                                                                  
(Francesc Mezquita Patuel, profesor del IES Matilde Salvador)

Prova Cangur 2012


El passat 22 de març 4 alumnes del nostre centre van participar en la Prova Cangur 2012, organizada per la Societat Catalana de Matemàtiques. Paco Cuevas, professor de matemàtiques que els va acompanyar, ens envia els resultats, que tenint en compte la gran quantitat de participants són bastant satisfactoris. Enhorabona pel vostre esforç!

Cangur-2012

COMUNITAT VALENCIANA

RESULTATS  

Centre: IES Matilde Salvador     Població: Castelló de la Plana

Alumnes del nivell 1 ( 3r ESO ): 1236 participants
Pablo Pérez Trufero, 112.5 punts, en el lloc 19 (1.46% millor)

Alumnes del nivell 3 ( 1r BATX. ): 909 participants
Rubén Fernando Prades Mateu, 77.75 punts, en el lloc 17 (1.76% millor)
Adrián Carrión Tellols, 55 punts, en el lloc 206 (22.55% millor)
Marc Martí Sabaté, 53.5 punts, en el lloc 238 (26.07% millor)

dilluns, 2 d’abril de 2012

Premis XIII Certamen Compitalia 2012

Des del curs 2004-2005, el nostre departament s'ha encarregat de la participació del nostre alumnat en el Certamen Compitalia, organitzat per Prósopon en les seues tres modalitats, on tots els anys han demostrat les seues capacitats, obtenint diferents premis en totes les edicions. Aquest curs el nostres alumnes han tornat a deixar ben alt el nom de l'IES Matilde Salvador, de manera que en la modalitat Pausanias (text periodístic de tema clàssic) ha resultat vencedor l'alumne de 4 d'ESO, VICTOR ROS BOUCHÉ, amb el treball "In illo tempore..."; i en la modalitat Talia (dramatització) el grup del centre DuraLexSedLex ha obtingut un merescut tercer premi amb el muntatge "El somni d'Hipàtia".
Rebran els premis el proper dimarts 24 d'abril al teatre romà de Sagunt durant la celebració del Festival de Teatre Clàssic Grecollatí. Animem a tots els alumnes de Llatí, Grec i Cultura Clàssica a participar el proper curs amb els seus treballs.
Enhorabona a tots els premiats pel seu esforç!